Södertälje Basketbollklubb (SBBK)

SBBK + Telge = Telge Hjärta
2022-09-08 15:00
Bilder från gårdagens informationsträff och från aktiviteter i våras

Under gårdagen var SBBK Barn & Ungdom på plats i Hovsjöskolan för att informera samtliga elever om årets satsning för ökad aktivitet, hälsa och glädje i Hovsjö för barn i mellanstadieåldern.

Telge Hjärta är en satsning SBBK driver tillsammans med vår samarbetspartner Telge samt Södertälje Futsal Club, Idrott Utan Gränser och Södertelge Volleybollklubb. Satsningen stöttas även av de lokala fastighetsbolagen Telge Bostäder och Månsbro Fastigheter och detta blir satsningens andra termin. Under vårterminen nådde Telge Hjärta strax över 1000 barn med aktiviteterna som arrangerades.

Syftet med Telge Hjärta är att bidra till ökad rörelse, en meningsfull frititd samt en trygg mötesplats för barn och ungdomar i Hovsjö. Målgruppen i satsningen är barn mellanstadiebarn i Hovsjö, de får under aktiveringstillfällen testa på ett gäng olika sporter och aktiviteter. Jämställdhet är en viktig samhällsfråga och ligger satsningen varmt om hjärtat, vi har som mål att 50% av deltagarna ska vara tjejer. För att nå detta tror vi att kvinnliga förebilder spelar en stor roll och därför lägger vi stor vikt vid detta, därav är mer än hälften av alla ledare kvinnor.

Till höstterminen erbjuder vi basket, futsal, volleyboll, tennis och brazilian jiu jitsu. Samtliga aktiviteter arrangeras i gymnastiksalen i Hovsjö Hub.

Telge Hjärta är ett led i SBBK:s arbete med att ta ett ökat samhällsanvsar i Södertälje, att bidra till ökad rörelse och en meningsfull fritid.